تبلیغات
sadreh - فضا در عصر جدید

امروز:

فضا در عصر جدید

» نوع مطلب : مقاله ها ،

 

تفكر، در این دوران برای عملكرد در خارج از  وسیع علومی همچون زیست شناسی، فیزیك،

 

 ریاضیات و اقتصاد بر اساس قواعد این پیچیدگی شده است.

 

در اینجا سوال اصلی این است آیا معماری حیطه ی منطق گرا حوزه ی خطی و بینش جزمی  دارای امكانات وسیعی است این پدیده در زمینه دانش منجر به ورود به جهان پیچیدگی ها گردیده و عملاً موجب گسترشو فضای شهری نیز از همین قواعد پیروی می كند و در مرحله ویژه ای از توسعه ی خود مشمول قوانین پیچیدگی می گردند؟ در اینجا چنین نیست كه معماری و فضا به عنوان بازتاب اندیشه و تفكری خاص بر شمرده شود بلكه به مثابه خود اندیشه تلقی شده است. بنابر همین تعریف بر خلاف چارلز جنكس كه فضای آینده معماری را تمثیلی از علوم پیچیده می داند، در این بحث معماری به عنوان نفس پیچیدگی پذیرفته شده است. بدین منظور، قدری بازگشت به عقب ضرورت می یابد.

  

شالوده شكنی در تفكر

از نیمه دوم دهه ی 1960، تفكری فلسفی، متاثر از الگوهای بیانی- ساختاری، به ویژه متاثر از شیوه فكری فردیناد دو سوسوز، عملاً بخش مهمی از شیوه تفكر و بینش فلسفی را به جهتی خاص سوق داد. در این جهت، بینش های هنری نیز با خلاقیتی امروزین از ساختارهای مسلط خطی و همگون و متعارف زمان خارج شدند و عامل ایجاد معانی تازه در فضایی جدید گردیدند: فضایی ناهمگون، بكر و فعال، به عبارت دیگر این عملیات، با ویژگیهای استراتژیك خود و با ساختار زدایی از شیوه های منطق استدلالی و یا استدلالات منطقی بانی استخراج معانی تازه و بدیع در تفكر فضایی گردیدند، خارج از استدلالی كه بر اساس دوگانگی و یا تقابل های دوگانه موجود در فرهنگ مسلط، قرن ها از سر عادت و به صورت طبیعی و بدیهی پنهان كننده معانی كیفی بوده اند. منظور آن دسته از معانی است كه در فرهنگ مسلط مدفونند و هرگز استخراج و آزاد نشده اند و در نتیجه مشاهده نیز نمی گردند.

در این زمینه ژاك دریدا فیلسوف فرانسوی كه بنیان گذار شیوه ی فكری ساختار زدا است، در مصاحبه ای با اوابراون تحت عنوان معماری، مكان زندگی آرزوها در پاسخ به پرسش های وی چنین می گوید:

... به مكان باز می گردیم؛ به فضا و نوشتار. از مقطع زمانی خاصی به این سو،چیزی به مثابه شیوه جدید،شیوه شالوده شكن و یا ساختار زدا پدیدار گشت كه تحركی در جهت آزاد سازی معنی از بطن تقابل های دوگانه بود؛ از بطن تقابل های تحمیل شده به وسیله تاریخ فلسفه؛ تقابل های دو گانه ای مانند فیریر و تكنه، جهان و انسان، فلسفه و معماری. این دوگانگی ها چنان طبیعی و بدیهی به نظر می رسند كه گویی هرگز در مرحله معینی از تاریخ، وضع نشده اند یا اصولاً تاریخی در خود ندارند. اینها به علت همین بدیهی بودن، محدود كننده ی فكر بشرند.

معماری ساختار زدا در مرحله پایانی

این ملاحظات در معماری به نوبه ی خود نهضتی را بر پا داشتند كه با محتوایی ریشه ای و انتقادی، در عمل نمایشگر تفاوت های اساسی موجود در عناصر تشكیل دهنده و سازنده ی بنا و فضا شدند. یا با شكل شكنی و قالب زدایی از همین عناصر، با استفاده از شبكه بندی های غیر همگون و نا متجانس بر اساس هندسه ای غیر دكارتی موفق به ارائه فضاهایی جدید گردیدند .

حضور پیشگامان هنری قرن نوزدهم

در حقیقت پس از گذشت 25 سال از كاربرد نسبتاً وسیع شیوه ی ساختار زدا چه در امر تدریس در مهم ترین مدارس جهان و چه در روند ایجاد آثار جدید در معماری در نقاط مختلف، این نهضت با وجود نو آوری هایش، از سطر بیانی كماكان تحت تاثیر میراث پیشروان هنری قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم از موندریان تا دادا، از سوپر ماتیسم تا نیو امپرسیونیسم و كانسراكتیویسم بود. با این تفاوت امكانات مالی و فنی جدید توانستند بسیاری از تجربیات ناقص گذشته را مجدداً در مقیاس وسیع (شهری) مطرح سازند. شیوه بیانی معماری ساختار زدا را قبلاً پیشگامان هنری معاصر، در نقاشی و مجسمه سازی تجربه كرده بودند. كافی است به ساخته های كورت شوتیزر توجه كنیم، كه از سال 1920 تا 1936 در ستون های معروفش به نام هرتز- باو در شهر هانور آلمان، قالب شیوه ساختار زدا دیده می شوند. در هر حال این شیوه، همراه با تمام متغیرهای آن پس از چندین تجربه پر تجلی، توانایی های كیفی و امكانات انتقادی و ریشه ای خود را به اتمام رساند و هر آنچه را كه می توانست ظاهر ساخت. ارزیابی مثبت از این نهضت، آن است كه توانست فضای معماری را به استقلالی ملموس برساند و به وابستگی مستقیم فضا به شیوه های فكری مدرنیسم پایان دهد. در بعد شهری نیز باعث ظهور صحنه هایی گردید كه با استفاده از دستاوردهای امروزین در تكنولوژی ساختمان، استفاده از ابزارهای ترسیمی  و تجسمی كامپیوتر و استفاده از اقتصاد و شكوفایی برخی از كشورها، بر بینشهای خطی و تجسم محدود فضایی استدلالات تقلیلی فایق آمد و موفق به ساختن نمونه هایی شد كه استدلالات كم انگار و بینش های تقلیلی مسلط تا پیش از آن زمان امكان ایجاد آنها وجود نداشت.

اینكه حركت جوانان و معماران پیشگام خواستار شكستن الگوهای فرسوده طراحی به نفع شیوه ای امروزین است خود رویدادی است ضروری و درك شدنی، اما بسیاری از تعاریف وارد شده در زبان متعارف معماری مانند فضای مایع، تندیس معمارانه و هنر كولاژ استعاراتی اند كه قبلاً به طور كامل از آنان استفاده شده است و این سوال در اینجا مطرح می گردد كه آیا استفاده مجدد ظاهری از آنان می تواند منادی ایجاد فضایی جدید یا كیفیتی تازه باشد؟

پاسخ این پرسش را به شما خواننده محترم كه به مطالعه این سایت پرداختید می سپارم و امیدوارم كه نسل آینده با اجرای طرحهایی اینچنینی پاسخی مناسب را به همه ی دوستداران این نوع معماری بدهد.

فضا با مفاهیم چندگانه

مطرح ساختن این پرسش در مورد پیشرفته ترین شیوه ها برای ایجاد فضاهای تازه، به نوبه خود پرسش دیگری مطرح می سازد؛ و آن اینكه كیفیت و درجه علمی این نو آوری های معطوف به طرح فضاهای امروزین شهری تا چه حد است به خاطر بیاوریم كه پیش تر، معماری ساختار زدا ناگهان از شبكه های علمی آن سوی مرزها سر برون آورد و پژوهشگران در دهه 1970، جسورانه طرح معماری را خارج از فضاهای اقلدیسی، بیرون از هندسه دكارتی و بدون استفاده از پرسكتیو تك چشمی مطرح ساختند. هم اینان با تقبل مسئولیت ناشی از ورود  به فضاهای ناهمگون بیان جدیدی از معماری  دست یافتند كه مورد پذیرش اكثریت طراحان- به ویژه جوانان- قرار گرفت.

حال اینك در برابر آنان، گروهی دیگر از پژوهشگران بینش تاز ای از پیكربندی فضایی را مطرح می سازند؛ فضایی كه شبكه تعلقات خود را به زبان و مكان، از طریق استفاده از شناخت فرا ساختاری داده های محیطی بررسی می كند. به عبارت دیگر، فضا علل وجودی خود را از طریق كاوش در فرا ساختارهای مكانی و موجود مطرح می كند.

تعریف شیوه طراحی این فضا از طریق اكتشاف ارتباطات ممكن و موجود با فرا ساختارهای محیطی، شهری، اقتصادی و رویدادهای مبتنی بر دلالت های معنایی مربوط به برنامه طراحی است و سرانجام نیز بافت اصلی خود را در شبكه ای از تعلقات واقعی و ممكن تكمیل می كند این استراتژی در عین حال خواستار فضایی است مستقل از سبك گرایی و تقلید از نمادهای از پیش ساخته شده مبتنی و منطبق گرایی فرسوده ی متعلق به دوران مدرنیسم و پست مدرنیسم.


نوشته شده در : یکشنبه 24 آذر 1387  توسط : R.k.    نظرات() .

How did the Achilles tendon get it's name?
جمعه 17 شهریور 1396 04:37 ب.ظ
Thanks very interesting blog!
Can you lose weight by doing yoga?
دوشنبه 30 مرداد 1396 11:53 ب.ظ
Thanks for sharing your info. I truly appreciate your efforts and I am
waiting for your further write ups thanks once again.
Foot Problems
شنبه 14 مرداد 1396 03:38 ب.ظ
Hello there, just became aware of your blog through
Google, and found that it is really informative. I'm gonna watch out
for brussels. I will appreciate if you continue this in future.
Numerous people will be benefited from your writing.
Cheers!
What is a heel lift?
سه شنبه 10 مرداد 1396 12:23 ب.ظ
At this moment I am going to do my breakfast, when having my breakfast coming yet again to read additional
news.
http://marjoriewilfong.weebly.com/blog/shoe-lifts-the-professionals-option-for-leg-length-discrepancy
جمعه 30 تیر 1396 08:20 ب.ظ
Excellent post but I was wondering if you could write a litte
more on this subject? I'd be very grateful if you could elaborate a little bit further.
Many thanks!
Judy
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 05:05 ق.ظ
I'm gone to inform my little brother, that he should also go
to see this website on regular basis to get updated from latest information.
BHW
جمعه 25 فروردین 1396 09:24 ق.ظ
I was pretty pleased to discover this website.
I wanted to thank you for ones time due to this wonderful read!!
I definitely savored every bit of it and i also have you saved as a favorite to see new information on your site.
BHW
پنجشنبه 24 فروردین 1396 01:33 ق.ظ
I am truly thankful to the holder of this web page who has shared this
impressive paragraph at at this time.
manicure
دوشنبه 21 فروردین 1396 07:49 ب.ظ
Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though
you relied on the video to make your point. You clearly know what youre talking about, why waste your intelligence
on just posting videos to your weblog when you could be giving us
something enlightening to read?
BHW
شنبه 19 فروردین 1396 08:28 ق.ظ
I really like what you guys tend to be up too. This type of clever work and exposure!
Keep up the excellent works guys I've included you guys to blogroll.
manicure
پنجشنبه 17 فروردین 1396 12:38 ب.ظ
You actually make it seem so easy with your presentation but I find this matter to be actually something which I think
I would never understand. It seems too complex
and very broad for me. I am looking forward for your next post, I will try to get the hang
of it!
manicure
سه شنبه 15 فروردین 1396 06:50 ق.ظ
Thanks for another great article. The place
else could anyone get that kind of info in such a perfect approach of writing?
I've a presentation next week, and I'm at the
look for such information.
احسان محمد طه
جمعه 13 دی 1387 07:28 ب.ظ
سلام من مدیر سایت بزرگ تبلیغاتی ایران اس اف سی هستم و می خواهم كه شما در قسمت بازاریابی سایت من عضو شید و برای خودتون كسب در آمد كنید
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر